Ogledali smo si: Film The Brutalist je genialen in bila bi velika krivica, če ne osvoji oskarja za najboljši film
Ogledali smo si: Film The Brutalist je genialen in bila bi velika krivica, če ne osvoji oskarja za najboljši film

Ogledali smo si: Film The Brutalist je genialen in bila bi velika krivica, če ne osvoji oskarja za najboljši film

Ali obstaja boljši opis za kocko kot njena konstrukcija?, odgovori László Tóth, ko ga Harrison Van Buren vpraša, zakaj se je začel ukvarjati z arhitekturo. Morda prav s to povedjo lahko opišemo tudi film The Brutalist. Ali obstaja boljši opis kot to, kako je bil zgrajen?

The Brutalist je svojo premiero doživel na filmskem festivalu v Benetkah in od takrat osvojil vse možne filmske nagrade. Nominiran je za deset oskarjev in je veliki favorit za oskarja za najboljši film. Film je že v naših kinematografih, tukaj so vtisi.

The Brutalist

O čem govori film?

The Brutalist traja 215 minut, torej tri ure in 34 minute, in je razdeljen na dva dela, med katerima je 15-minutni odmor za občinstvo. Prvi del nas popelje v obdobje od 1947 do 1952 leta, kjer spoznamo Lászlóa Tótha, madžarskega arhitekta in Juda, ki je preživel nacistični koncentracijski tabor Buchenwald. Dogajanje je postavljeno neposredno po vojni, László pa iz Madžarske prispe v Ameriko kot imigrant. Izvedeli bomo, da ima László tudi ženo Erzsébet in nečakinjo Zsófijo, ki sta bili v taborišču Dachau. László je ves čas menil, da sta mrtvi, vendar ko pride v Pensilvanijo k svojim sorodnikom Attili, mu ta pove, da sta še živi in da si prizadevata priti k njemu.

V prvem delu filma (enigma prihoda) pa Erzsébet sploh ne vidimo, njuno komunikacijo pa predstavljajo izključno pisma. V tem času se László zaposli pri Attili v njegovi trgovini z pohištvom. Nato v zgodbo vstopi mlad bogataš Harry Van Buren, ki najame Lászlóa, da zasnuje in ustvari novo knjižnico za njegovega očeta Harrisona v njihovem domu. Knjižnica je morala biti presenečenje za Harrisona, ki obožuje branje, a ko se ta nepričakovano vrne s potovanja, burno reagira na spremembo in odslovi Lászlóa in Attilo, ne da bi jima plačal za delo.

Nekaj časa kasneje Harrison odkrije, da je László dejansko cenjen arhitekt v Evropi in ga najde na novem delovnem mestu. Povabi ga, da zasnuje edinstveni kulturni center v čast njegovi preminuli materi. To bo najambicioznejši projekt v njegovi karieri, ki bo njega in njegovo družino popeljal do monumentalnih višin, vendar tudi do uničujočih padcev.

The Brutalist

Impozanten film, ki ne more trajati manj kot tri in pol ure

Sedenje več kot tri ure v kinu ni lahka naloga. Kljub temu pa The Brutalist potrebuje točno toliko časa, kolikor traja. Gre za epopejo, ki je lahko pripovedovana le na način, kot je v tem filmu. Kljub svoji dolgi minutaži vas film The Brutalist ves čas preseneča. Je veličasten film, ki je velik kot njegov glavni junak. Težko je verjeti, da László Tóth ni pravi človek in da ne gledate biografski film, saj je zgodba tako plastična in je posvečenost vsakemu liku maksimalna.

Deset nominacij, ki jih je film prejel za oskarje, so povsem upravičene, prav tako ves pomp okoli filma. Čeprav smo si ogledali vrsto odličnih filmov leta, je The Brutalist več nivojev višje od drugih nominirancev in če ne osvoji oskarja, bo to velika nepravičnost. Sam naziv filma nakazuje na brutalizem, slog v arhitekturi, ki ga zaznamujejo grobi in neobdelani materiali ter so vizualno učinkoviti. A očitno je, da se brutalizem v filmu lahko interpretira tudi skozi Lászlóvo življenje in izkušnjo imigranta. Tisto, kar László preživlja, je pravzaprav – brutalno.

the brutalist

Dekonstrukcija ameriških sanj

“Ameriške sanje” so nekaj, za čim mnogi imigranti hrepenijo, ko pridejo v Ameriko. To je kraj, kjer lahko uresničite svoje sanje, ali pa vam je vsaj tako prodano. The Brutalist vas sprašuje – po kakšni ceni? Prvi del filma bi lahko razumeli kot dekonstrukcijo ameriških sanj, medtem ko ga drugi del doslovno uniči. Film je resnično saga o bolečini, umetnosti, boju za boljše življenje, ljubezni in izgubi. Spominja na film There Will Be Blood Paula Thomasa Andersona, zato če imate radi ta film, dajte priložnost tudi The Brutalistu – ne boste obžalovali.

Brez preveč razkrivanja podrobnosti zgodbe ali tega, kako se film konča, se želimo dotakniti zadnje scene, ki so jo nekateri gledalci razumeli nekoliko poenostavljeno. Namreč, spremlja jo stavek “stvar je v cilju, ne v potovanju”. Za nekatere morda preprost zaključek, ki vse zaveže v lep paket, a ga je treba razumeti tako, da je kljub bolečini za Lászlója vse imelo smisel. Njegovo potovanje je bilo demoralizirajoče in travmatično, vendar pa je njegov cilj zapuščina in ugled, ki ga pusti za seboj.

Ocenjevanje arhitekture

László je vizionar, in film nam to pokaže večkrat. Kar nam je še posebej všeč, je, kako velika vloga pripada arhitekturi. Film resnično ceni arhitekturo kot umetnost in se ne boji tega prikazati skozi kadre. In ni to samo naključni kader nekih zgradb, ampak tudi Lászlójev velik projekt pri Van Burenovih, pa tudi prvi stol, ki ga oblikuje v Attilovi trgovini, ki je zanimiv in izviren, a obenem tudi nepraktičen. Lászlójeve zgradbe so tiste, ki govorijo o njegovem trpljenju, in kot vsak umetnik, se tudi on izraža skozi svojo umetnost. To nas pripelje do izjemne filmske fotografije.

Vsak kader brutalističnih zgradb odraža veličino. Še posebej je impresivna sekvenca, v kateri László in Harrison odideta v Rim po kamen za kulturni center. Kadriranje ni samo fantastično, ko gre za arhitekturo. Način, kako je vse osvetljeno, način, kako je posnet Lászlójev obraz, na katerem lahko vidite vsa leta bolečine, je vredno občudovanja. V kategoriji za najboljšo filmsko fotografijo na letošnjih oskarjih se nahajajo nekateri izjemno posneti filmi, vendar se ne bi pritoževali, če bi The Brutalist prejel tudi to nagrado.

Tisto, kar nas je morda najbolj presenetilo, je glasba. Prav tako je bila nominirana za oskarja, in iskreno upamo, da bo nagrado tudi prejela. Glasba je nepričakovana zvezda filma. Za njo je zaslužen Daniel Blumberg, ki je ustvaril glasbo, veličastno in bogato, kot sam film. Od lastnih kompozicij do izbire disko skladbe iz leta 1978, ki se predvaja med končnimi zasloni.

In oskar gre … Adrien Brody

Adrien Brody je leta 2003 prejel svoj prvi oskar za vlogo Władysława Szpilmana, Poljaka, ki je preživel grozote holokavsta v filmu The Pianist. Zdaj, 22 let pozneje, bi lahko to ponovil. In upamo, da bo. Brody v filmu The Brutalist igra glavno vlogo in ponuja najboljšo predstavo svoje kariere. László ga je potisnil do meja njegovega talenta in sprašujemo se, ali bo kdaj uspel preseči tisto, kar je dosegel v tem filmu. Brody je preprosto postal László in tako je dober, da si težko predstavljamo drugega igralca v tej vlogi.

Poročali so, da so pri postprodukciji uporabili umetno inteligenco, da bi Brodyjev in Felicity Jonesov madžarski naglas zvenel kar najbolj avtentično, kar je sprožilo val deljenih reakcij med tistimi, ki so bili jezni, in tistimi, ki v tem niso videli nič slabega. Upamo, da ta škandal ne bo pokvaril Brodyjeve priložnosti, da osvoji oskarja za to vlogo, saj ob gledanju vseh drugih nominiranih predstavitev moramo priznati, da nima konkurence. Postavili so ga v tekmo s Timothéejem Chalametom (ki je odličen v A Complete Unknown), vendar, če gledamo realno, borbe ni.

Poleg Brodyja k uspehu filma prispevajo tudi drugi igralci. Še posebej fenomenalni Guy Pearce kot bogataš, žejen moči, pripravljen zavreči in uničiti Lászlóa, prav tako pa ga je pripravljen dvigniti do nebes. Pearce prav tako zasluži svojo nominacijo za oskarja za najboljšega stranskega igralca. Felicity Jones kot Erzsébet odlično sledi Brodyju, zaradi česar je popolna partnerica. Zanimivo je bilo opaziti tudi dimenzije v drugih stranskih likih, kot je Van Buren mlajši, ki ga igra Joe Alwyn. Harry se obnaša kot njegov oče Harrison. Vedno poskuša posnemati, pokazati, kako zelo si želi biti kot on in kako zelo si želi, da bi mu bil všeč. To še dodatno dodaja dimenzijo Pearceovemu liku, saj kaže, da ne uničuje le Lászlóa.

the brutalist
the brutalist

Corbetov največji podvig

Kljub temu pa je The Brutalist tako velik podvig zaradi njegovega režiserja in scenarista, Bradyja Corbeta. Presenetil je ves Hollywood, saj je pokazal, da je popolnoma pripravljen postreči z epom, ki bi ga sicer pripisali veliko večjemu režiserju. Njegov oskar bi moral prav tako priti, saj je režija v filmu brez napak. Scenarij je napisal skupaj s svojo partnerico Mono Fastvold, in pripovedovali so zgodbo o težkem življenju in umetnosti, zaradi katere se res splača iti v kino (tudi če smo tam več kot tri ure).

Enostavno povedano, The Brutalist je zagotovo film leta. Napovednik si lahko ogledate spodaj.

Foto: IMDb, Instagram (@thebrutalistmov)

Naloži več
Zapri