Od skrbi zase do potencialno nevarnega rituala: Kako je skincare ali nega kože postala obsesija?
Od skrbi zase do potencialno nevarnega rituala: Kako je skincare ali nega kože postala obsesija?

Od skrbi zase do potencialno nevarnega rituala: Kako je skincare ali nega kože postala obsesija?

Vrnimo se štiri leta nazaj. Piše se leto 2020, prejeli smo e-pošto z obvestilom, da se zaradi pandemije koronavirusa začenja delo od doma. Kavarne, restavracije in klubi so zaprti. Samo trgovine se odprejo pred ogromno množico ljudi in nekaterimi avtomati za kavo. Poleg tega smo bili obsojeni na svoje štiri stene, kjer smo bili pogosto sami sebi družba ali pa smo vse ure dneva preživeli z družino ali partnerjem. Ja, tisti, ki so lahko bili z družino, so imeli srečo, a dejstvo je, da tisti samski smo sebe večkrat dovolj. V tistem trenutku je bolj kot kadarkoli prej postala nujna skrb zase. Mnogi so ravno takrat odkrili nego kože.

Med drugim nam je pandemija prinesla potrošnike, ki o izdelkih za nego kože vedo več kot kadar koli prej in vedo, kaj hočejo. Danes jih komaj katera znamka lahko »pretenta«. Ljudje so preprosto več časa posvetili sebi, vse zato, da ne bi “noreli” v karanteni. Žal tisto, kar se je začelo kot skrb zase in za lastno duševno zdravje, je počasi preraščalo v obsedenost …

Kaj se je zgodilo?

Kot smo rekli, je pandemija rodila celo skupino ljudi, ki so se o negovalnih izdelkih in učinkovinah naučili več kot kadar koli prej. To je bil eden redkih poklicev, ki smo se mu lahko posvetili v času, ko nismo imeli kam. Za mnoge, ki so imeli to srečo, da so bili v poklicih, ki so lahko delali od doma, je bilo branje in izobraževanje o rutinah nege kože pobeg od dela. Seveda za nikogar to ni bila edina aktivnost, je bila pa aktivnost, ki se je zdela koristna, saj so se učili, hkrati pa so lahko naročili vse te izdelke. Tako jim ni bilo treba v trgovino. V tistem trenutku smo postali lasten projekt in mnogi so se trdno odločili imeti najboljšo kožo v življenju.

Industrija nege kože je doživela ekspanzijo brez primere. Priljubljenost dekorativne kozmetike je padla, ker se enostavno nismo imele za kaj naličiti. Hkrati so izdelki za nego kože postali bolj priljubljeni kot kdaj koli prej. Dobra stvar, ki se je izcimila iz vsega, je res zavedanje, kako pravilno negovati kožo in jo ohraniti čim dlje. Slaba stvar je, da je zdaj vse ušlo izpod nadzora in se je začelo jemati zelo zlahka. Nega kože je postala obsedenost in kar se je začelo kot samoumevnega, se je spremenilo v obsedenost z zunanjostjo in večnim iskanjem popolne kože.

Kakšna je “skincare” situacija danes?

Vrnimo se v sedanjost. Na srečo je pandemija za nami, a nega kože je ostala. In ne razumite me narobe, nega kože je pomembna. Uporaba zaščitnega faktorja je nujna, prav tako hidracija, vitamin C in retinol, vendar ne vseh naenkrat in ne vseh v isti rutini. Če bi začeli naštevati vse učinkovine, ki delujejo, bi se ustavili šele jutri, a to ne pomeni, da bi jih morali imeti vse v svoji rutini. Da bi bila nega učinkovita, mora biti preprosto in ciljno usmerjena. Zdi se nam, da prav tega marsikdo danes ne razume.

Da, mediji in vplivneži vam bodo priporočili milijon stvari, vendar vam ni treba preizkusiti vsake posebej. Priča smo, da ljudje danes poskušajo toliko stvari, da preprosto uničijo kožo. In tu postane nega kože nevarna. Težava je poškodovana kožna bariera, pojavljajo se tudi alergijske reakcije na sestavine, žal tudi opekline. Zdi se, da so mnogi pozabili, da gredo ljudje skozi precej dolgo obdobje šolanja, da postanejo dermatologi in strokovnjaki za nego in zdravje kože. Že s tem brezpogojno zaupajo svojemu in prebranemu na spletu ali slišanemu v videu. Najprej se je treba zavedati, da to ni dovolj, potem pa tudi, da naša koža ni brusni papir, ki bi zdržal vse.

Otroci in “skincare” – popolnoma novi problem

Poleg odraslih, ki na svoj obraz nanesejo nešteto izdelkov in učinkovin, imajo zdaj tudi otroke, ki že pri 10 letih mislijo, da potrebujejo retinol. Vse to je seveda prispelo s TikTokom, družbenim omrežjem, ki je dostopno skoraj vsem, tudi tistim mnogo premladim, ki še ne znajo filtrirati vsebin, ki se jim ponujajo. Morda ste že brali o fenomenu Sephora kids in verjamemo, da vas je presenetil enako kot nas. In drugače bi rekli, da gre za generacijski prepad, tukaj pa si otroci dobesedno uničijo kožo, ki je že tako popolna. Poleg tega uničijo tudi izdelke, ki so razstavljeni. Ker lahko in ker jim je nekdo rekel, da je to kul.

Dekleta mrzlično iščejo viralne negovalne izdelke, prepričujejo starše, da jih potrebujejo, pogosto pa niti starši sami ne vedo, čemu ti izdelki sploh služijo. Do nedavnega so retinol uporabljale zrele ženske z izjemo deklet, ki so se borila z aknami in so jim kot terapijo predpisali tretinoin. Zdaj dekleta, ki sploh še niso zašla v puberteto, iščejo retinol. Za kaj točno?

Zdi se, da je vse dobro, kar je prinesla pandemija, zdaj pozabljeno. Tisti, ki so našli svojo rutino, se tega držijo, a nega kože je že zdavnaj prestopila meje gibanja samonege. To je postala obsedenost, ki pušča za seboj vse več pacientov pri dermatologih. In zelo mladih bolnikov, ki, če ne bi bilo vsesplošne obsedenosti s »stekleno« kožo in viralnimi izdelki, pomoči specialista verjetno sploh ne bi rabili. Ljudje preprosto ne preživijo več toliko časa doma in se zato ne izobražujejo tako podrobno kot v času pandemije. Stvari se naučijo površno ali le slišijo za kakšno novo uspešnico ali izdelek in se odločijo, da jo potrebujejo. In tu se ne razlikujemo veliko od otrok iz Sephore …

Self care ali skrb zase se je spremenila v obsedenost z zunanjostjo

Gibanje za self care je v bistvu genialna stvar, ki vsem nam pomaga, da poskrbimo zase, sprejmemo svoje “pomanjkljivosti” in normaliziramo stvari, kot so akne, gube, pege … Pravzaprav vse tisto, kar smo včasih bili zbadani v šola. Zdaj je vse skupaj kot kaže padlo v vodo. Tisto, kar naj bi nas med pandemijo ohranjalo pri zdravi pameti, zdaj počne ravno nasprotno. Ljudje so spet postali obsedeni s svojim videzom, le da zdaj namesto za popolno postavo brezglavo bežijo za popolno kožo obraza. Ob tem pogosto ne pomislijo, koliko jim lažejo na družbenih omrežjih. Skoraj vsi ti skinfluencerji uporabljajo filtre, zaradi katerih je njihova koža videti žametna. Je sijoča, brez ene pore, da o gubicah niti ne govorimo.

Družbena omrežja so polna posnetkov, v katerih se ženske dobesedno namažejo z negovalnimi izdelki. Na koncu rutin so videti, kot da so pravkar prišle iz vode, a to ni realno. Pred spanjem je realno nanesti samo izdelke, ki jih naša koža potrebuje. In res, nihče ne bi smel izgledati slabo pred spanjem. Rutina nege kože res ne potrebuje 15 korakov in prav toliko izdelkov. Vse to lahko ustvari le kontra učinek in šele takrat boste v težavah.

Kako pobegniti iz tega?

Težko se je upreti trendom in si ne želeti nečesa, kar se nam vsak dan predstavlja kot ideal. Če ste poleg vsega tega tudi nekdo, ki se že od pubertete borite s problematično kožo, je želja po popolni koži popolnoma jasna. Dejstvo pa je, da nihče od nas, niti vplivneži, nima popolne kože. Koža ima pore, gube, mozolje, brazgotine in hiperpigmentacijo. Vse to pripoveduje svojo zgodbo in daje našemu obrazu značaj. Da, kožo je treba negovati in negovati. To pa ne pomeni, da bi morali nanj nalagati vedno več izdelkov v upanju, da bomo v resničnem življenju videti, kot da nosimo filter.

Najboljši naslov za sestavljanje rutine nege kože je vaš dermatolog. Ta bo najbolje določil tip kože ter kožna stanja in morebitne težave, ki jih je potrebno rešiti. Zagotavljamo vam, da od strokovnjaka ne boste dobili seznama 15 izdelkov, ki jih domnevno potrebujete. Ko gre za nego kože – manj je več. Pustite vse tiste vplivneže, ki si bodo verjetno po posnetem videu tistih 15 izdelkov tako ali tako sprali z obraza.

Nega kože ni in nikoli ne sme biti samo trend. To naj ostane oblika skrbi zase in naj izboljša zdravje ter stanje naše kože. Nega kože ne bi smela biti obsedenost, zaradi katere se počutimo slabo, ker nimamo popolne kože. O sestavinah in izdelkih se moramo poučiti najprej zato, da jih znamo pravilno uporabljati, potem pa še zato, da lahko lastnim otrokom rečemo »ne«, ko v lekarni povprašujejo po retinolu.

Foto: Instagram (@jessinowo, @bellamichlo)

Naloži več
Zapri