Intervju: “Na manjšem trgu je pomembno oblikovati kolekcije, ki imajo prodajno vrednost in razumeti potrebe strank.” – Anika Opara, ÆMONA
V svetu, kjer se moda pogosto zdi minljiva, slovenska oblikovalka Anika Opara pušča pečat z ÆMONO, znamko, ki združuje brezčasno eleganco s sodobno prefinjenostjo. ÆMONA črpa navdih iz bogate kulturne dediščine Slovenije, odraža globoko povezanost z zgodovino, hkrati pa ohranja sodobno noto. Z izrednim očesom za izdelavo in podrobnosti, Anikini dizajni govorijo tistim, ki cenijo subtilno razkošje in trajen slog. Njena znamka je ena najhitreje rastočih pri nas in je zaznamovala popularno kulturo s sodelovanjem z izredno glasbeno umetnico Raiven na letošnjem nastopu za pesem Evrovizije.
V tem ekskluzivnem intervjuju se potopimo v misli oblikovalke, raziščemo njeno pot v modi, vizijo za ÆMONO in kako se spopada z izzivi vodenja rastoče blagovne znamke na slovenskem trgu. Od svojih ustvarjalnih navdihov do premišljenega ravnotežja med dediščino in sodobnostjo Anika Opara deli vpogled v svoj svet in svoje želje za prihodnost ÆMONE.
Kako definiraš DNK ÆMONE in kako se je znamka razvijala, odkar si prvič začela?
Ko sem lansirala prvo kolekcijo pod svojo blagovno znamko, sem se bolj osredotočala na digitalno modo kot danes, ki se mi sicer še vedno zdi izjemno zanimiv koncept in medij oblikovanja. Sčasoma pa sem spoznala, da se ob upravljanju lastne blagovne znamke ne bom uspela dovolj posvetiti digitalni modi, kot sem sprva načrtovala. Tako sem postopoma preusmerila svojo pozornost na fizične kolekcije, digitalna moda pa še vedno ostaja pripomoček pri načrtovanju kolekcij.
Znamka se je razvijala z vsako novo kolekcijo in ob tem ohranjala svoj DNK. Ta se izraža v povezovanju tradicionalnih oblikovalskih metod z inovativnimi pristopi, konceptualno zasnovanimi kolekcijami, sodobnimi dizajni in lokalno izdelanimi kosi.
Tvoja zadnja kolekcija na Ljubljanskem tednu mode je bila velika uspešnica in je ÆMONO hitro postavila na modni zemljevid. Kaj je sledilo temu uspehu in kako je bila kolekcija uspešna tudi na prodajnih policah? Kaj je tisto, kar kolekcijo pravzaprav naredi uspešno?
Sledilo je nekaj sodelovanj s stilisti pri nas in v Milanu in posledično nekaj objavljenih editorialov s kosi kolekcije ter spoznavanje novih strank, ki so kolekcijo uspele videti na modni reviji. Kolekcija je bila v veliki meri sestavljena iz nosljivih kosov, ki jih je možno s stiliranjem prilagoditi za vsakodnevno rabo. Stranke so zato imele priložnost kupiti kose z modne revije, ki jih bodo lahko še dolgo nosile ne le ob posebnih priložnostih, ampak tudi v vsakdanjem delovnem okolju.
Verjamem, da ključ do uspešne kolekcije predstavlja avtentičnost v oblikovanju, zgodba za kolekcijo in prava mera ekspresivnih in nosljivih kosov, združenih v harmonično celoto.
Slovenija je relativno majhen trg v primerjavi z drugimi evropskimi državami. S kakšnimi izzivi si se srečevala kot oblikovalka, ki dela v tako nišni modni industriji? Kako ostajaš konkurenčna in relevantna?
Majhnost trga je zagotovo ovira pri grajenju in rasti blagovne znamke in ohranjanju njene konsistence. To lahko oteži tudi proces ustvarjanja nadaljnjih kolekcij. Pri delovanju na manjšem trgu je pomembno oblikovati kolekcije, ki imajo prodajno vrednost in razumeti potrebe strank.
Slovenska moda je v vzponu, a je še vedno izredno omejena. Kaj meniš, da bi se moralo zgoditi, da bi se slovenski oblikovalci še bolj povzdignili na mednarodni ravni?
Menim, da bi bilo ključno povečati podporo slovenskih oblikovalcev pri gradnji in razvoju blagovnih znamk ter njihovi prepoznavnosti. Poleg tega je medsebojno povezovanje oblikovalcev ključno za uspeh na mednarodni ravni.
Kaj po tvojem mnenju loči uspešnega oblikovalca od drugih, sploh na manjšem trgu, kot je Slovenija? Gre za znanje, marketing ali kaj povsem drugega?
Mislim, da je za uspeh na kateremkoli področju pomembna zdrava mera introspekcije, sposobnost distanciranja od lastnega dela in ega, povezovanje, sledenje našim zanimanjem, vztrajnost in sledenje srcu.
Verjamem, da uspeh niso le številke, ampak rezultati, ki izhajajo iz teh principov.
Ali obstajajo kakšne napačne predstave o slovenski modni industriji, ki bi jih rada razčistila? Česa po tvojem mnenju mednarodno občinstvo morda ne bi razumelo o tukajšnji ustvarjalni sceni?
Mednarodno občinstvo morda ne razume, da slovenska moda temelji na manjših, neodvisnih blagovnih znamkah, ki jih oblikovalci pogosto upravljamo sami. Zaradi tega se velikokrat celoten potencial naših kreativnih idej ne izrazi v polni meri na modnih pistah, saj se moramo usklajevati z mnogimi drugimi vlogami, ki so nujne za delovanje naših znamk. Posledično je razvoj naših blagovnih znamk lahko počasnejši, kar predstavlja izziv za konsistentnost in ohranjanje znamk na dolgi rok.
Kot mlada oblikovalka si doživela relativno hiter dvig prepoznavnosti. Katere so bile največje ovire, na katere si naletela pri uveljavljanju svoje blagovne znamke, in kako si jih premagala?
Ena izmed ovir, s katerimi sem se srečala na začetku, je bilo usklajevanje vseh vidikov delovanja blagovne znamke. Veliko novega sem se morala priučiti za njeno delovanje, kar je bilo včasih izziv, saj bi se kot oblikovalka najraje osredotočala zgolj na kreativni del. Na začetku je bilo ključno najti prave materiale in zanesljive poslovne partnerje, kar je zahtevalo kar nekaj raziskovanja in poskusov. Poleg tega je bil izziv tudi kako učinkovito tržiti svoje delo in komunicirati z občinstvom.
Sčasoma sem spoznala, da so te izkušnje neprecenljive, saj raziskovanje in nenehno učenje odpirata vrata do marsikaterega cilja.
Modna industrija je znana kot hitra in trendi se bliskovito hitro spremenijo. Kako ohranjaš ravnotežje med tem, da ostaneš zvesta svoji oblikovalski identiteti, hkrati pa se prilagajaš spreminjajočim se okusom modnega sveta?
Novosti in trendi nas konstantno obkrožajo in del človeške narave je, da hrepenimo po spremembah. Z novimi kosi, detajli ali zgolj načinom stiliranja lahko osvežimo svojo podobo in opuščamo to, kar več ne odraža naše identitete. Verjamem, da se ljudje konstantno notranje spreminjamo in razvijamo in si posledično želimo, da tudi naša zunanja podoba sledi tem spremembam.
Oblačila so pomemben del našega izražanja in delujejo kot sredstvo komunikacije z zunanjim svetom. Pri tem se mi zdi pomembno, da imamo močno jedro in tako lažje prepoznamo, kateri val določenega trenda rezonira z nami in katerega lahko brez slabe vesti izpustimo.
Ali obstajajo kakšni posebni rituali ali navade, ki spodbujajo tvojo ustvarjalnost?
Čez leta sem opazila, da ima okolje vpliv na mojo ustvarjalnost in navdih za kolekcije. Z veseljem obiščem muzeje in razstave pri nas ali v tujini, ki vzpodbudijo mojo domišljijo in mi dajo misliti. Navdih pa za res najdem, ko sem v stiku sama s sabo in lahko svojim mislim pustim prosto pot.
Moda pogosto odraža ali komentira družbo. Kako slovenska kultura vpliva na tvoje oblikovanje in ali obstajajo lokalne tradicije, umetnost ali zgodovina, ki navdihujejo tvoje kolekcije?
Res je in mislim, da okolje in družba vplivata na nas, na naše razmišljanje in estetiko na zavedni in nezavedni ravni. Še v času študija je bila prva modna revija, na kateri sem sodelovala inspirirana z antično Ljubljano. Antika me vedno znova navdihuje in ti prvi koraki v svet mode so bili med drugim tudi inspiracija za ime blagovne znamke.
Oblikovanje za Raiven med Pesem Evrovizije je bila prelomnica za znamko ÆMONA. Kako poteka sodelovanje z znanimi Slovenci, še posebej takimi, ki imajo močan občutek identitete?
Sodelovanje z znanimi Slovenci, ki imajo močan občutek identitete, je lahko za oblikovalca lažje ali težje, odvisno od usklajenosti vizije in estetike obeh strani. Sodelovanje z Raiven je bilo v tem smislu lažje, saj smo bili časovno zelo omejeni in je imela že jasno izdelano vizijo in želje glede svoje odrske obleke, obenem pa je bila odprta za moje predloge.
Kaj bi svetovala mladim slovenskim oblikovalcem, ki poskušajo prodreti v industrijo? Ali obstaja kakšna lekcija, za katero bi si želela, da bi jo vedela, preden si začela svojo znamko?
Mladim slovenskim oblikovalcem bi svetovala, naj se aktivno povezujejo, sodelujejo, preizkušajo v različnih vlogah in s tem nabirajo pomembne izkušnje.
Nameravaš ÆMONO razširiti tudi mednarodno? Če ja – kako se spopadaš z izzivi uveljavljanja na novih trgih?
Želja definitivno je. Prve mednarodne korake delamo v Milanu – trenutno smo prisotni v showroomu, imeli smo tudi dva pop up-a med tednom mode in modno revijo. Pri uveljavljanju na novih trgih se mi zdi ključno razumevanje lokalnih trendov, prilagodljivost, povezovanje in medsebojno podpiranje.
Moda je …
Način izražanja, ki prepleta kreativnost in povezovanje med ljudmi.
Anika Opara bo za znamko ÆMONA svojo naslednjo kolekcijo predstavila v četrtek, 10. oktobra, na LJFW.
Foto: Instagram (@aemonaofficial)