Intervju: “Slovenci z veseljem nosijo kose slovenskih oblikovalcev, kar kaže na napredek v zavedanju o domači modni produkciji.” – Den Baruca, LJFW
Slovenska modna scena se hitro razvija in v središču te renesanse je Ljubljana Fashion Week (LJFW), vodilni modni dogodek v državi. Na čelu neprofitne organizacije je Den Baruca, vizionarski direktor, čigar strast do ustvarjalnosti te obrti podpira razvoj lokalnih talentov, ki krojijo prihodnost mode v Sloveniji.
V tem ekskluzivnem intervjuju se z Denom Baruco potopimo v zapletenost slovenske modne industrije, raziščemo, kaj je potrebno za ustvarjanje nepozabnega modnega dogodka, in odkrijemo lastnosti, ki opredeljujejo odličnega oblikovalca ali kolekcijo. Od izzivov pri organizaciji obsežnih modnih dogodkov do negovanja nastajajočih talentov, Den deli svoje vpoglede v to, po čem Ljubljanski teden mode izstopa in kako si Slovenija kroji svojo nišo na svetovnem modnem zemljevidu.
Kako kot direktor Ljubljanskega tedna mode vidite razvoj svoje vloge v zadnjih 10 letih in kaj vas motivira, da nadaljujete z organizacijo dogodka še naprej?
Kot direktor Zavoda LJFW, neprofitne organizacije, ki stoji za organizacijo Ljubljanskega tedna mode, sem bil lani ponovno izvoljen za drugi 4-letni mandat. Moja vloga se je razvijala skupaj z rastjo dogodka, vendar smo bili vedno zelo prepleten organizem kreativcev, ki so strokovnjaki na svojih področjih. Motivira me to, da LJFW postaja vse večji in vplivnejši dogodek, zato je moja želja v prihodnjih letih organizacijo čim bolj formalizirati, da se skupaj uspešno soočimo z izzivi prihodnosti.
Eden večjih izzivov bi bil zagotovo ustanovitev modne zbornice, ki bi sektor še bolj povezala ter konkretizirala dialog z državo, kar je ključnega pomena za nadaljnji razvoj slovenske modne industrije.
Ljubljanski teden mode letos praznuje 10. obletnico. Kako je dogodek od svojega nastanka rasel in spreminjal slovensko modno sceno?
Prvi Ljubljanski teden mode (LJFW) je bil resnično avantgarden. Kolekcije smo predstavili izključno v video obliki, odprt showroom v starem mestnem jedru pa je omogočil neposreden stik s širšo javnostjo. S projiciranjem videov na obrežje Ljubljanice smo pritegnili mimoidoče, kar je bilo prelomno za slovensko modo – prvič je izstopila iz zaprtih strokovnih krogov in dosegla širšo prepoznavnost.
V desetih letih je LJFW iz manjšega dogodka zrasel v eno največjih družabnih prireditev v Sloveniji. Dogodek spremlja vedno več ljudi, in pomembno je, da Slovenci z veseljem nosijo kose slovenskih oblikovalcev, kar kaže na napredek v zavedanju o domači modni produkciji. Vzpostavili smo tudi močne mednarodne povezave, ki so pripomogle k večji prepoznavnosti dogodka in naših oblikovalcev v tujini.
Kaj bi rekli, da je vodilna vizija LJFW? Kako usklajujete predstavljanje lokalnih talentov s širšimi mednarodnimi trendi?
Vizija LJFW je dvigovati prepoznavnost slovenskih oblikovalcev doma in na mednarodnem trgu ter hkrati poudarjati pomen trajnosti v modi. Zavedamo se, da moramo biti v stiku z globalnimi trendi, a vedno iščemo način, kako jih integrirati v slovenski kontekst, kar omogoča, da naši oblikovalci ne sledijo zgolj trendom, temveč jih soustvarjajo.
Slovenija je bila nekoč znana po svoji tekstilni industriji, še posebej v času Jugoslavije. Kako vidite današnjo modno industrijo v Sloveniji v primerjavi s tisto zlato dobo? Kakšni so edinstveni izzivi in priložnosti zdaj?
Današnja modna industrija v Sloveniji je bolj butična in kreativna, manj industrijsko usmerjena. Izguba tekstilnih tovarn je povzročila upad v masovni proizvodnji, a je ustvarila prostor za unikatno oblikovanje in trajnostne prakse.
Največji izziv je konkurenčnost na globalnem trgu, vendar pa je priložnost v tem, da lahko ponudimo nekaj unikatnega – trajnostno in lokalno oblikovanje.
Kateri so po vaših izkušnjah ključni elementi, zaradi katerih je modni dogodek zares nepozaben in uspešen?
Nepozabnost vsakega modnega dogodka temelji na edinstvenih trenutkih, ki navdušijo obiskovalce – nepričakovan pristop k predstavitvi kolekcij, izbira posebnih lokacij in seveda glasba ter vzdušje, ki odražata identiteto kolekcije. Ključnega pomena pa sta tudi odlična organizacija in skrb za najmanjše podrobnosti, kar zagotavlja nemoten potek dogodka in pozitivno izkušnjo tako za oblikovalce kot za občinstvo.
Katere lastnosti z vašega vidika opredeljujejo odličnega oblikovalca in kako se te lastnosti odražajo v uspešni kolekciji ne le na pisti temveč tudi prodajno?
Po mojem mnenju odličnega oblikovalca opredeljuje izrazita oblikovalska identiteta, občutek za lokalno pripadnost in sposobnost najti ravnovesje med eksperimentiranjem in uporabnostjo. V tem hitrem tempu življenja je zame udobje ključnega pomena, vendar to ne pomeni, da se moram odreči kompleksnosti ali kreativnosti.
Zame je odličen vsak, ki zna izraziti nekaj novega ali reinterpretirati staro v duhu današnjega časa. Tisti, ki je le korak pred nami vsemi in uspe prevesti to bližnjo prihodnost v kos oblačila, ki bo del mojega vsakdana več let, ne le eno sezono.
LJFW modo za kratek čas postavi v središče zanimanja, toda kaj se zgodi, ko se navdušenje poleže? Kako LJFW podpira oblikovalce na dolgi rok, poleg tega, da jim nudi platformo za predstavitev novih kolekcij?
LJFW resnično za kratek čas izrazito postavi modo v središče pozornosti, toda izziv ostaja, kako oblikovalcem pomagati tudi na dolgi rok. Zahvaljujoč Centru Rog smo v zadnjem letu odprli tudi LJFW.shop, fizično trgovino, ki deluje kot prostor, kjer lahko oblikovalci ponudijo svoje kreacije širši publiki skozi celo leto, ne le v času dogodka.
To je podaljšek modnega tedna, ki daje oblikovalcem priložnost za vzpostavljanje neposrednega stika s potrošniki. Na ta način omogočamo, da njihove kolekcije ne ostanejo zgolj na pisti, temveč se nadaljujejo v vsakdanji garderobi ljudi. To je ključno za dolgoročni uspeh in stabilnost oblikovalcev, saj se lahko prodaja njihovih kreacij prelevi v vzdržen poslovni model, ki traja skozi vse leto.
Modni trg v Sloveniji je relativno majhen, zdi se da le redkim uspe preboj v tujino (npr. Tanja Vidic). Kaj bi svetovali nadobudnim oblikovalcem, ki se želijo prebiti? Kako lahko povečajo svoje možnosti, da bodo opaženi, tako doma kot v tujini?
Enostavne formule ni, sicer bi imeli same Tanje (Vidic), ali na primer same Nataše (Čagalj). Tudi v lokalnem prostoru vidim veliko izzivov, vendar je naša prednost to, da je trg manj zasičen in bolj prizanesljiv napakam, kar omogoča več eksperimentiranja in več svobode pri ustvarjanju. Zame je to zelo osvobajajoče, saj lahko ohranjaš srce in včasih odklopiš možgane pri ustvarjanju. Na zahodu pa pritiski velikih interesnih skupin močno pogojujejo ustvarjalno svobodo, kar je lahko zelo omejujoče.
Po mojem mnenju je ključno, da si vztrajen, marljiv, se neprestano učiš in si, še enkrat, zelo vztrajen. Že samo to, da ostaneš prisoten, ustvarjaš in predvsem uživaš v tem, kar počneš, je že znak uspeha. To velja tako doma kot v tujini.
Zakaj menite, da se pri nas toliko modnih oblikovalcev odloča za (pogosto težjo) pot ustanavljanja lastne blagovne znamke namesto dela za že uveljavljene modne hiše?
Menim, da se pri nas veliko modnih oblikovalcev odloča za ustanovitev lastne blagovne znamke, ker naš trg to še vedno omogoča. Velika oblikovalska imena oziroma modne hiše pri nas še niso tako uveljavljene kot v tujini, zato je ustvarjanje lastne blagovne znamke pogosto edina pot za izražanje lastne vizije in kreativnosti. Prav to omogoča oblikovalcem, da si ustvarijo svojo zgodbo, namesto da bi se prilagajali že obstoječim pravilom ali slogom večjih modnih hiš, ki pri nas preprosto še nimajo take teže.
Če se ozremo nazaj na preteklo desetletje LJFW, ali obstajajo kakšni izstopajoči trenutki ali kolekcije, ki so resnično opredelile uspeh dogodka? Lahko delite kak spomin?
Težko je identificirati posamezne trenutke, saj je to preplet veselja, trdega dela, tudi sporov in nenazadnje uspehov, ki te intenzivno prežema pri vsaki ediciji. Vse to skupaj ustvarja edinstveno izkušnjo, ki jo lahko doživiš, ko si del te zgodbe.
Največji uspeh pa je preprosto obstati – ostati na površju in se nenehno razvijati.
To je res pomemben dosežek, saj je Ljubljanski teden mode ključna platforma slovenskega modnega prostora v kreativni industriji. Z vsako novo edicijo se krepi naš položaj in širimo vpliv, kar prinaša nove priložnosti tako oblikovalcem kot celotnemu sektorju.
Kaj posebnega pripravljate za tokratno 15. edicijo dogodka in kakšna je vizija LJFW za nadaljnjih 10 let?
Naša vizija za prihodnjih 10 let je utrditi pozicijo LJFW kot ključnega akterja v evropskem modnem prostoru. Želimo, da Ljubljanski teden mode postane ne le platforma za predstavitev kolekcij, ampak tudi prostor za izobraževanje, sodelovanje in razvoj lokalnih talentov. Omogočiti formalnejšo podporo modnemu sektorju in ustvariti mrežo, ki bo povezovala oblikovalce, proizvajalce, trgovce in potrošnike. Prizadevamo si za krepitev trajnostnega pristopa v modi, kar vključuje spodbujanje lokalne proizvodnje, ekoloških praks in inovativnih rešitev.
Naša ambicija je oblikovati izrazito butično modno identiteto za Ljubljano in Slovenijo, kjer bodo slovenski oblikovalci prepoznani po svoji edinstvenosti in kakovosti izven naših meja.
LJFW je…
Ljubljana Fashion Week oz. Ljubljanski teden mode.
Foto: Instagram (@ljfw)