LJFW: “Eksperimentiramo z umetno inteligenco, iščemo poti, ki bi morda presegale našo domišljijo ali odpirale poti, ki jih naš um ne zazna.” – Draž
LJFW: “Eksperimentiramo z umetno inteligenco, iščemo poti, ki bi morda presegale našo domišljijo ali odpirale poti, ki jih naš um ne zazna.” – Draž

LJFW: “Eksperimentiramo z umetno inteligenco, iščemo poti, ki bi morda presegale našo domišljijo ali odpirale poti, ki jih naš um ne zazna.” – Draž

Draž že od leta 1994 pristopa k oblikovanju oblačil kot poslanstvu in se osredotoča na ustvarjanje trpežnih oblačil, ki nudijo udobje, praktičnost in brezčasen stil. Že 30 let ostajajo zavezani tej filozofiji, saj združujejo znanje, obrtniško spretnost in globoko spoštovanje do materialov, okolja in njihovih strank. Visokokakovostne pletenine so zasnovane tako, da trajajo. V modnem svetu, ki ga preplavljajo hitri trendi, si prizadevajo najti ravnotežje in izdelati kose, ki združujejo trajnost, lepoto in tehnične inovacije. Kot oblikovalci so obrtniki, ki iščejo resnico in lepoto ter si prizadevajo ustvariti oblačila, v katerih se ljudje desetletja počutijo dobro. Studio Draž je na Ljubljanskem tednu mode predstavil eno najbolj odmevnih kolekcij Nit zgodovine, ki jo predstavljamo v nadaljevanju.

Draž. LJFW
Draž. LJFW

Draž: Nit zgodovine

Po navdihu artefaktov iz Slovenskega etnografskega muzeja sta Urška in Tomaž Draž tradicijo prelevila v sodobno tkano teksturo. Z uporabo umetne inteligence sta razkrila staro, da sta ustvarila nove fantastične slike, tehnike mešanja in materiale. Rezultat je kolekcija polna mehkih, nežnih oblačil – subtilne slike klekljane čipke iz leskovih vej in košar, spletenih iz zlatih niti. Ti kosi ponujajo mešanico preteklosti in sedanjosti, uporabnika utemeljujejo s tradicijo, hkrati pa mu omogočajo, da sprejme tisto, kar je najbolj dragoceno v življenju.

Draž. LJFW
Draž. LJFW
  • Če bi ta kolekcija lahko govorila, kakšno zgodbo bi pripovedovala?

Vse naše kolekcije pripovedujejo močno zgodbo. Tokratna pripoveduje zgodbo o ročnih spretnostih in izdelkih naših prednikov, ki se kot uglasbljena pesnitev v starodavnem slovenskem jeziku izvaja z sodobnimi elektronskimi glasbili in v oblačilih, izdelanih s pomočjo najnovejših orodij. Kot glasbenika sta nastopila Domen Novak in Urška Centa, ki sta poudarila našo zgodbo. Zgodbo smo najbolje povzeli v predstavitvenem besedilu kolekcije.

Izpostavljamo pomen medčloveških vezi, predajanja ne le znanja ampak tudi čustvovanja in odnosa do sveta iz generacije v generacijo. To nevidno zgodovino, ki nas povezuje na globoko nezavedni ravni, smo materializirano prepoznali v tradicionalnih izdelkih, ki pripovedujejo vsak svojo zgodbo.

  • Kako se ta kolekcija povezuje z današnjim svetom? Je refleksija, izziv ali morda sanje o nečem drugačnem?

V zadnjih dveh kolekcijah eksperimentiramo z umetno inteligenco, iščemo poti, ki bi morda presegale našo domišljijo ali odpirale poti, ki jih naš um ne zazna.

V procesu dela smo spoznali tako njene prednosti kot omejitve, v tokratni kolekciji pa nas je najbolj razveselila možnost povezovanja preteklosti s prihodnostjo in ustvarjanje domišljijskih sintez (na primer slovenska čipka, pletena iz suhih vej). Razvijamo nove tehnike pletenih tekstur, ki se kažejo v večbarvnih pletenih reliefih in luknjičastih vzorcih ter edinstvenem osembarvnem keper jacquardu ki smo ga sami razvili.

Draž. LJFW
Draž. LJFW
Draž. LJFW
Draž. LJFW
  • Kateri je bil najbolj nepričakovan element, ki se je znašel v tej kolekciji, in kako je spremenil smer vašega dela?

Kakšnih dramatičnih zasukov ni bilo, kolekcija se je lepo razvijala in rasla od obiska Slovenskega etnografskega muzeja. Še najbolj naju je presenetila UI, ki je od lani napredovala in nama omogočila ustvarjanje grafičnih hibridov med različnimi tehnikami in različnimi materiali. In mogoče to, da je UI sposobna generirati variacije na najine skice grafov, ki jih riševa s flomastrom.

  • Predstavljajte si svojo kolekcijo kot zvočni posnetek. Katera pesem ali album bi popolnoma ujel njeno bistvo?

Včasih kolekcijo navdahne glasba, tokrat se je zgodilo obratno. Glasba je bila ustvarjena v duhu z zgodbo kolekcije, osnovni pra-toni in zvoki naših daljnih prednikov, ki se razvijajo s pomočjo glasu in sodobnih elektronskih instrumentov do zelo moderne elektronske glasbe. Glasbenika Urška Centa in Domen Novak sta raziskovala tudi rezijansko glasbo, zgodbe in jezik, ki so bili tudi nama kot oblikovalcema inspiracija pri oblikovanju oblačil, skozi katera sva želela pripovedovati svojo zgodbo. Rezijanski jezik in petje imata značilen ritem, zato sta glasbenika s spoštovanjem do ljudske glasbene tradicije po svoje preoblikovala melodije. Glasbenika sta glasbo izvajala v živo.

Draž. LJFW
Draž. LJFW
  • Kako želite, da se ljudje počutijo, ko nosijo kose iz te kolekcije? Kakšno čustvo ali energijo ste poskušali vzbuditi?

Obleka ni le komunikacija navzven, ni le kazanje drugim, kdo smo, kaj nam je všeč, koga podpiramo. Obleka je tudi skrb zase, z njo si lahko izkažemo spoštovanje in nežnost, ki si ju zaslužimo, a ju vse prepogosto izkazujemo drugim, dragim, nase pa pozabimo.

  • Kako je DNK znamke viden v predstavljeni kolekciji?

Oblikovanje oblačil vidiva kot poslanstvo. Želiva ustvarjati vzdržljiva oblačila, ki bodo lastnikom in lastnicam nudila varno, udobno, praktično, lepo, vsebinsko in vizualno močno podobo ter trajno zavetje. Takšnemu razmišljanju in delovanju sva zvesta že trideset let. Za kvalitetno spletenim, oblikovanim in izdelanim oblačilom stoji ogromno znanja, dela, pozornosti, senzibilnosti in strasti.

Vso to znanje in obrtniška spretnost ter doslednost se realizirajo v vseh oblačilih Draž. Na ta način izražamo spoštljivost do materiala, svojega dela, okolja in ljudi, ki naša oblačila nosijo. Tako ustvarjenih oblačil ljudje ne zavržejo. Kadar jih iz kakršnega koli razloga prenehajo uporabljati, jih lahko prinesejo v naš studio, kjer jih v skladu z njihovimi potrebami in željami rekonstruiramo. Takšen pristop naju kot oblikovalca in osebi napeljuje k mnogim vprašanjem o smislu najinega dela, oblikovanja oblačil in smislu življenja nasploh.

Draž. LJFW
Draž. LJFW
  • Ljubljanski teden mode združuje raznolike talente iz vse Slovenije. Kako ta dogodek po vašem mnenju prispeva k oblikovanju slovenske mode in razvoju vaše znamke?

Do sedaj smo nastopili na vseh edicijah LJFW, ki ga čutimo kot dodaten generator in silo stalnega napredka, h kateremu stremimo od začetka kariere. Čeprav nenehno razvijamo nove kreacije, nas dogodek, kot je LJFW, spodbudi, da globlje razmislimo o tem, kam gremo, in to povežemo v zgodbo. Iz tega procesa so se rodila že številna zanimiva sodelovanja, nazadnje so nas sprejeli v Slovenskem etnografskem muzeju, ki je s svojimi zanimivimi zbirkami služil kot izhodišče za tokratno kolekcijo.

LJFW vidimo tudi kot pomembno vstopno točko za mlade oblikovalce, pa tudi kot dogodek, ki v širši javnosti širi zavedanje o pomenu premišljene izbire oblačil. Platformo LJFW vidimo kot moderno oglasno desko za našo zgodbo, izdelke, kolekcije, ki zelo učinkovito dosežejo vse oblike medijev. Vedno nam je v veselje sodelovati z ekipo LJFW, ki nam prisluhne in pride nasproti pri realizaciji naše predstavitve tako v tehničnem kot umetniškem pogledu.

Za vsakega oblikovalca sodelovanje na takšnem dogodku pomeni ne le potrjevanje lastnega dela ampak tudi globljo vpetost v oblikovalski prostor, v katerem ustvarja. V našem okolju je spodbujanje lokalne produkcije in potrošnje izjemnega pomena.

  • Kaj je tisto, kar slovensko modno scena dela edinstveno in kako vidite svojo vlogo znotraj nje?

Slovenska modna scena je zelo pisana, z mnogo zanimivimi in samosvojimi oblikovalci. Ustvarjajo omejene in unikatne kolekcije. Pri mnogih lahko vstopite v trgovine in njihove ateljeje, se z njimi osebno posvetujete in naročite oblačilo po naročilu, prinesete lahko oblačilo iz starih kolekcij v preoblikovanje ali restavracijo. Takšno vrhunsko osebno obravnavo boste težko našli še kje drugje po svetu.

Draž. LJFW

Foto: Jure Makovec za LJFW

Naloži več
Zapri