Kaj je prava, resnična moda in kako smo prišli do tega, da mora imeti moda nekaj opraviti z luksuzom?
Kaj je prava, resnična moda in kako smo prišli do tega, da mora imeti moda nekaj opraviti z luksuzom?

Kaj je prava, resnična moda in kako smo prišli do tega, da mora imeti moda nekaj opraviti z luksuzom?

Kaj je za vas prava moda? Je to navadna bela majica z napisom ali torba Gucci iz zadnje kolekcije? Ali oboje? Se spomnite, ko smo leta 2015 vsi začeli nositi prevelike majice in/ali bomber jakne? Ko je ta moda postala “streetwear“, čeprav je povedala več in bila bolj prisotna kot moda vrhunskih znamk. Moda in razkošje sta se vedno prekrivala, vendar prava moda ni nujno in ne sme biti tesno povezana z luksuzom.

Ta premisa nam na začetku da misliti – kajti kako to, da so nekatera oblačila, ki niso luksuzna, vseeno postala prava moda? (Ne mislimo na hitro modo). No, oblačila, ki jih je na začetku kariere izdelovala Vivienne Westwood, so bila vse prej kot razkošna. Antwerpenska šesterica (Margiela, Dries Van Noten, Demeulemeester in drugi) je svoje prve kolekcije ustvarjala z drapiranjem oblačil in prirejala predstave v zapuščenih tovarnah. Razkošno? Ne. Medtem ko imamo na drugi strani Balenciago, ki je luksuzna znamka. In njihova oblačila so ulična.

Kako je Vivenne rekla NE luksuzu (vsaj na svojih začetkih)

Najslavnejša pankerka in njen takratni partner Malcom McLaren sta v 70. letih odprla trgovino, ki sta jo najprej poimenovala Too Fast To Live, Too Young To Die, čez nekaj let pa sta jo preimenovala v SEX. Celoten njun pogled na svet ni imel nobene zveze z luksuzom, pa vendar – naredila sta eno najvplivnejših modnih zgodb 20. stoletja. Njihova oblačila so bila preprosta, divja, pogosto iz lateksa ali gume, vendar so delali modo (vsaj tisto, kar je bila takrat moda v Londonu). Upam si celo trditi, da so najprej ustvarili subkulturo, iz katere se je pozneje rodila moda. Vivienne ni bilo mar za razkošje, njeno delo je temeljilo na družbi, idejah, možnostih in provokacijah. To je bila moda in ni bilo razkošje.

sex vivienne
sex vivienne

Radikalnost Antwerpske šesterice

Vsi študentje mode in oblikovanja so med svojim izobraževanjem zagotovo pisali o Antwerpen Six. Za predstavitev tistim, ki o njih še niste pisali ali zanje še niste slišali, Antwerpen Six je kolektiv oblikovalcev iz prestižne belgijske akademije. Pod tem imenom so znani, ker so njihova imena preveč zapletena za izgovorjavo, zato jim je javnost nadela vzdevek “antwerpenska šesterica“. Zakaj se popolnoma prilegajo tej temi? Podnebje osemdesetih je imelo pomembno vlogo pri oblikovanju njihovega modnega pristopa. Ustvarjalnost so črpali iz družbenih nemirov in želje po spremembah. In v kritičnih situacijah ni prostora za razkošje. Niti iskali ga niso. Bili so radikalni, uporniški, »vonjali« so duh časa in zato imeli velik vpliv na modo, ne da bi se dotaknili luksuza kot takega.

The Antwerp Six
The Antwerp Six

Razkošje v roza plišasti trenirki

Vsi vedo, kaj počne Balenciaga. In ne morem reči, da mi ni všeč, saj je vsaka kolekcija enaka. Če za trenutek zanemarimo pomen in zgodovino Balenciage in se pretvarjamo, da ni Balenciaga, ampak neka znamka XY, bi kupili njihova oblačila? Balenciaga je že od ustanovitve znamke tesno povezana z razkošjem (za razliko od Vivienne in Antwerp Six), vendar vsaka kolekcija temelji na streetwearu. Zakaj ima Balenciaga privilegij, da prodaja trenirke, navadne bele majice s kratkimi rokavi in ​​strgane hlače ter se imenuje luksuzna znamka? Enako je naredil Demna v Vetemensu, Kanye v Yeezyju … Če povzamem, Demna je opravil dobro delo za nas. Zanimivost: študiral je na isti belgijski akademiji, kjer je študirala šesterica iz Antwerpna. Naključje?

Balenciaga Fall 24
Balenciaga, Fall 2024
balenciaga fall 24
Balenciaga, Fall 2024
balenciaga fall 24
Balenciaga, Fall 2024
balenciaga fall24
Balenciaga, Fall 2024

Kaj je torej prava moda in kje je luksuz?

Kreativni direktorji ali oblikovalci so tisti, ki držijo vajeti mode znotraj luksuznih modnih hiš. Viri teh istih modnih hiš spremenijo svojo modo v luksuz. In ta cikel je vedno bil tak in bo ostal enak. Moda in luksuz sta dve ločeni entiteti, ki živita v istem prostoru. Šele ko se iz mode odstranijo omejitve, ta lahko zadiha. Zato je jasno, da so bili vsi veliki oblikovalci najbolj ustvarjalni v svojih zgodnjih začetkih, ko niso imeli obveznosti do velikih modnih hiš. Na žalost, kot je rekla Madonna: “Ker živimo v materialnem svetu”, bo vedno prostor za luksuz. Streetwear je prava moda, luksuzne modne hiše pa so moda za manjše množice, ki si to lahko privoščijo. Toda zavoljo ustvarjalnosti, predvsem ustvarjalnosti mladih neuveljavljenih oblikovalcev, je treba modo in luksuz videti kot ločeni entiteti.

Foto: Vivienne Westwood, Balenciaga, Profimedia

Naloži več
Zapri